Š.m. je výbušný motor, ktorého pracovný obeh sa vyznačuje štyrmi presne od seba neoddeliteľnými dobami (štyrmi zdvihmi piestu - zdvih nasávací, kompresný, expanzný, výfukový), ktoré za sebou nasledujú - dve otáčky kľukového hriadeľa. Charakterizovaný je nižšou kompresiou a zvláštnym zapaľovaním.
Činnosť štvortaktného zážihového motora
V prvej dobe - nasávanie
sa otvorí nasávací (sací) ventil a piest sa pohybuje smerom dole (z hornej úvrati k dolnej ). Vzniknutý podtlak vo valci (0,05 až 0,3kp/cm2) umožní prúdenie zmesi paliva a vzduchu, pripravenej v karburátore, otvoreným sacím ventilom do valca.
V druhej dobe - kompresia (stláčanie)
sa sací ventil (piest opustí dolnú úvrať) uzavrie, Postupujúci piest (smerom k hornej úvrati) stláča zmes na 4,5 až 8kp/cm2 (oba ventily sú uzavreté), ktorá sa ohrieva (na 300 až 350 0C). Zápalná zmes sa môže komprimovať len tak, aby jej teplota neprestúpila teplotu zápalnej zmesi.
V tretej dobe - expanzia (zhorenie zápalnej zmesi a rozpínanie vzniknutých plynov)
zapaľovacia sviečka dáva elektrickú iskru, pri ktorej sa pohonná zmes zapáli a rýchlo zhorí (teplota stúpne na 2000 0C a tlak plynu dosiahne 25 až 45 kp/cm2). K zapáleniu prichádza pred dosiahnutím hornej úvrate. Rozpínajúce sa plyny tlačia na piest veľkou silou, ktorý sa pohybuje do dolnej úvrate a konajú prácu, ktorá sa odovzdáva kľukovému hriadeľu. Expanzný zdvih je jediný pracovný pochod obehu, ostatné takty energiu spotrebujú. . (Piest sa pohybuje smerom k dolnej úvrati vplyvom tlaku, ktorý vzniká horením zmesi.)
V štvrtej dobe - výfuk
sa otvorí výfukový ventil a zároveň ide piest hore (smerom z dolnej úvrati k hornej), výfukové plyny sa vytlačia z valca. Spaliny vyexpandovali na výfukový protitlak 1,05 až 1,1kp/cm2. Pred koncom zdvihu sa začne otvárať sací ventil a zatvárať výfukový. Po skončení výfuku sa pracovný obeh opakuje. Pohyb piestu hore a dole sa opakuje mnohokrát za sekundu. Každá doba š.m. prebehne za jeden zdvih, teda za polovicu otočenia kľukového hriadeľa. Všetky štyri doby prebehnú teda za dve otočenia kľukového hriadeľa.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
za jízdy motor si sám přidáva plyn
(jan mako, 7. 10. 2012 10:35)